reklama

Spomienka na časy, ktoré som nezažil

Málo vecí a časových období podnecuje moju predstavivosť tak ako začiatok dvadsiateho storočia. Ešte som vlastne ani neobjavil skutočný dôvod mojej fascinácie. Možno je to len posledná zúfalá snaha mozgu vyrovnať hektickosť dnešného sveta a troška zmierniť následky čo na mne zanecháva štúdium informatiky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Som staromilec - milujem staré fotografie, staré knihy a zatuchnutý vzduch v starých domoch. Atmosféra pred a medzivojnového obdobia ma očaruje a fascinuje. Ostávalo ešte veľa neobjavených vecí, po železniciach sa preháňali vlaky ťahané parnými (neskôr prvými dieselovými) strojmi a swing sa rinul zo starých rádií. Albert Einstein si pokojne vymýšľal nejaké divné rovnice a Eduard Haas III. zasa cukríky PEZ.

Obrázok blogu

Keď som kedysi chodieval počas slnečných jarných dní z domu peši do školy (gymnázium na okraji mesta:)), stále sa v mojej hlave odohrával ten istý príbeh. Prišiel som na námestie, zašiel si do pekárne kúpiť praclík a nejakú sladkosť - to všetko fyzicky v dobe našej, no v mysli o dobrých (teraz sa trafiť) sedemdesiat rokov späť. Prišiel som do pekárne, postavil sa k pultu. Predavačka ma pozdravila - veď som tu každý deň - a s úsmevom mi podala pripravené papierové vrecko s praclíkmi a sladkosťou. Vysypal som na pult zopár mincí a pokračoval v ceste. Na uliciach takmer žiadne autá, len ľudia idúci do práce... a ešte kone. Škola nepočká, tak som prešiel po ulici olemovanej domami, dýchal vôňu kvetov, ktorá našťastie nepodľahla dobe a šiel som objavovať svet - zatiaľ len v knihách.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Ako rád by som počúval v rádiu správy o nových vynálezoch, ktoré ešte dokázali vymyslieť aj bežní ľudia (i keď priesvitný betón tiež nie je od veci:)), o úspešných letoch z miesta A do miesta B, o rozširovaní železníc či o pristávajúcich marťanoch. Chcel by som zažiť tú éru objavov. Kto pozná romantiku vláčikov či lietadiel vie, o čom hovorím. Zo školy by som bežal na železničnú stanicu a pozoroval ako sa tony kovu sunú po koľajniciach niekam ďaleko do sveta.

Obrázok blogu

Toto obdobie mám určite značne zidealizované, no to nič nemení na skutočnosti, že vtedajšia hudba, design, technika a vôbec atmosféra tak, ako ich mám zafixované ja, ma fascinujú. A tak ako mi je ľúto, že nikdy nenavštívim Tolkienovu Stredozem, je mi ľúto, že nikdy nenavštívim začiatok dvadsiateho storočia. Nie ten, ktorý sa mi snažia predať predavači suvenírov na Malej Strane, ale ten skutočný - bez hypermarketov, prúdových motorov a ďalších vymožeností.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

A na záver jedna perlička. Časy sa menia...

Obrázok blogu

Obrázky:
Vzducholoď: DN-0007817, Chicago Daily News negatives collection, Chicago Historical Society
Autíčko: SDN-053019, Chicago Daily News negatives collection, Chicago Historical Society
Stanica a škola v Humennom: neznámy autor
Plavky: FashionWatch

Ľubomír Bercel

Ľubomír Bercel

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študent Matematicko-fyzikálnej fakulty Univerzity Karlovej v Prahe, 1. ročník bakalárskeho štúdia informatiky (po našom matfyzák začiatočník). Človiečik milujúci slnko, pohodu a všetko dobré... najradšej navrstvené - hedonista od prírody:).Web: bld.matfyz.czE-mail: l.bercel (na serveri) gmail.com Zoznam autorových rubrík:  Pražské momentyHudbaNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu